دستیار های هوشمند یا یک دوست برای مشاوره ؟

رشد استفاده از دستیارهای هوشمند (smart speaker) در یک سال میلادی گذشته از حدود 2.3 میلیون دستگاه به حدود 9 میلیون دستگاه و از دو ارائه دهنده به بیش از 5 ارائه دهنده نشان از رشد و مقبولیت این دستگاه دارد . و آمازون با 4 میلیون دستگاه الکسا بالاترین سهم بازار را دارد
اما چرا این رشد و این میزان مطلوبیت شکل گرفته است ؟
اگر به حوزه کاربردی نگاه کنیم یا بهتر است بگویم تجربه کاربری ، نکته ای که توجه من را جلب می کند ، عدم نیاز به تاچ و تایپ است ، ارتباط کلامی ساده ترین روش و همچنین قدیمی ترین روش ارتباط است ، مخاطب یا مشتری گفتگو می کند و نتیجه می گیرد . بی گمان این میزان مطلوبیت بعد از گسترش و لوکس بودن آن نحوه ایجاد ارتباط آن است .
درک شرایط مخاطب و آسان تر کردن تعامل به بهترین روش به نظر رمز موفقیت در فرهنگ سازی استفاده از آن است .
در حوزه مفاهیم و معانی کسب و کار و تجارت نوین ، سرآغاز این دستیار ها از بازار خرید فروشگاههای اینترنتی شکل گرفته است ، خریدی که نیاز دارد که مشتری در معرض توصیه های با اعتماد و قوی قرار گیرد .
به نظر می رسد حوزه کلام و صوت در این موضوع توصیه ها و مشاوره ها را در ذهن مشتری قوی تر و با دسترسی بیشتری تقویت می کند و مشتری در بخش ناخودآگاه و خوداگاه خود تاثیر می پذیرد
نقش انسان گونه به سبب کلام و صوت و حضور در محل و حریم خصوصی مخاطب یکی دیگر از آیتم هایی است که به مقبولیت این روش و یا بهتر بگویم سبک زندگی کمک می کند .
به زعم من بازاریابی در پارادایم جدیدی قرار گرفته است ، اگرچه بازاریابی در کشور ما به جرات در پارادایم قبلی نفس می کشد ، به نظر می رسد بازاریابی نمی تواند قدرت و تاثیر تجارت نوین و کسب و کار مبتنی بر حوزه رفتار را با همه قدرتی که دارد ارائه دهد !
مهران محمدی