6 قدم برای کسب و کار - قدم اول هزینه اطلاعات

زمان تقریبی مطالعه 6 دقیقه
وقتی از تجارت الکترونیک و کسب و کار الکترونیک صحبت می شود غالبا یک تصویر تمام اتوماتیک و تمام اینترنتی را در ذهن ها متصور می شود . اما آیا واقعا اینگونه است ؟
سعی کردم در شش یادداشت با محوریت تجارت الکترونیک به این موضوع بپردازم ، موضوعاتی که غالبا هر کدام می تواند یک مزیت رقابتی و یک ارزش پیشنهادی برای خلق یک کسب و کار باشد .
در قدم اول با موضوع هزینه بدست آوردن اطلاعات برای مشتریان است . فرض کنید قرار است یک محصول یا خدمت را خریداری کنید . بر اساس نوع محصول و سطح نیاز به آن ، نیازمند اطلاعاتی هستید . این اطلاعات از کجا بدست می آید؟ بر حسب نیازهای مختلف چقدر این اطلاعات باید قابل اعتماد و اطمینان باشد ؟ با چه سرعتی و چقدر بروز باید در اختیار باشد ؟
بله ، در خرید هر چیزی این نیاز به اطلاعات است که خود ارزش محسوب می شود ، حتی اطلاعات دست اول و دست دوم نیز در این موضوع نشانگر میزان ارزش این اطلاعات است .
این میان از هر بعدی که نگاه کنید ارزشی و مزیتی در این موضوع برای کسب و کار خود خواهید دید . از سطح خلق یک کسب و کار جدید که فقط اطلاعات می فروشد تا توسعه کسب و کار فعلی خود یا حتی تدوین استراتژی ها و برنامه ریزی های تبلیغاتی و بازاریابی خود که چکونه در دسترس باشید و چقدر اطلاعات و به چه نحوی به مشتری برسانید .
در مجموعه خودم ، هر سال کسب و کارهای زیادی برای SEO , SEM رجوع می کنند . هر ساله برای توسعه و گرفتن سهم بیشتر بازار برای کسب و کارها تغییرات و برنامه ریزی هایی در این زمینه می کنم و آنها هم از این معجزه توسعه راضی هستند .
یک نکته بسیار مهم در این موضوع و پرداختن به آن وجود دارد ، صبر در طول زمان و حجم ! هر چقدر در هر زمینه ای اطلاعات بیشتر در طول زمان تولید کنید قوی تر خواهید بود .
چه برای ارائه به مشتری به عنوان یک محصول و چه برای استفاده در کسب و کار خود .
نمونه های زیادی در حوزه تجربه وجود دارد که در زمینه های مختلف ارائه اطلاعات می کنند و مدل های درامدی مختلفی را طرح ریزی کرده اند ، چه در خارج از اکوسیستم کسب و کاری داخل کشور و چه در خارج از کشور ، جمع اوری ، طبقه بندی ، ارائه سریع و قابل فهم آیتم هایی است که به شکل یک استاندارد نانوشته نحوه ارائه را مشخص می کنند .
در مورد مدل درآمدی ، هم خود اطلاعات و اینکه کدام طبقه از اطلاعات را از نظر ارزش ارائه می دهید می تواند برای شما آورده مالی مناسبی را فراهم آورد و هم از ترافیک موجود می توانید استفاده نمایید .
جا دارد در این جا از منظر مفاهیم و تئوری ها هم نگاهی داشته باشیم . که در ساختاردهی و شکل گیری آنچه قرار است موارد اولیه کسب و کار فرضی ما باشد و هم انچه قرار است محصول نهایی ما باشد صحبت کنیم .
داده ها اولین سطح از شروع این بازی است ، اعداد ، کد ها ، متن ها ، کلمات ، رنگ ها ، تصاویر و در کل فرمتهای مختلف ثبت وضعیت یک موضوع می تواند داده محسوب شود .
این داده ها وقتی از پردازش مفهوم و هدف گرایی عبور داده شود تبدیل به اطلاعات می شود ، اطلاعاتی که قابل استناد هستند وی می توان به عنوان مواد خام یا حتی محصول ارائه داد تا مخاطبان و مشتریان از آن هر انگونه که می خواهند استفاده کنند .
وقتی هدفی شناختی و به زعم من زمان به این اطلاعات تزریق می شود ، این اطلاعات در واقع تبدیل به دانش هایی می شود که مخاطبان در ذهن خود از اطلاعات می سازند و ما حتی می توانیم این قدم را فراتر کنیم که آنها حتی زمانی برای تحلیل هم صرف نکنند . این والا ترین سطح و تعالی یک داده است که تبدیل به دانش شود .
اگرچه حتی قدم بالاترین نیز برای این موضوع وجود دارد که خرد نامیده می شود . اما به زعم من تا این سه قدم را گذر نکنید نمی توان به خرد رسید و حتما نمی توان شتاب زده به این سطح رسید .
اختیار با شما است که با در نظر گرفتن تقاضای مخاطبان و مشتریان خود این اطلاعات را در کدام سطح تولید و ارائه می دهید . چرا که نیاز اطلاعاتی همچون نیاز به هر محصول و خدمتی مهم است .
کسب و کارهای زیادی را ترغیب کرده ام که برای آینده شروع به جمع آوری اطلاعات کنند و در آینده قدم توسعه بلندی را بردارند و هدف بلند مدتی را ترسیم کنند و همچنین در کوتاه مدت از انها بهره بجویند . اطلاعات محصولی است که علاوه بر مشتری خود نیز می توانید از آن استفاده کنید .
داده ها و حتی اطلاعات زیادی در بازار و صنف و کسب وکار ما جاری است ، همچون چاه نفت خامی که می توان حفر کرد و آنرا فروخت ، اما باز هم این نفت خام را هم می توان در پتروشیمی ها و پالایشگاهها ارزشمند تر کرد .
حتما و لطفا به اطلاعات و داده ها نگاه محصولی و کالایی داشته باشید .
آدمها عاشق رسانه بودن هستند ، آنها با لذت اطلاعات خود را به اشتراک می گذارند . البته قابل توجه است که این اطلاعات در غالب موارد بدون دریافت هزینه تولید می شود .
مطالعه بیشتر : 6قدم برای کسب وکار - قدم دوم تحویل تاخرید
مهران محمدی
ارسال این مطلب :
پرسشی از شما : آیا تا بحال برای اطلاعاتی هزینه مالی انجام داده اید ؟


یادداشت های مرتبط :