تعهد منابع انسانی

زمان تقریبی مطالعه 5 دقیقه
یکی از مهمترین سرمایه های یک کسب و کار ، منابع انسانی آن است ، شاید بتوان به جرات گفت که منابع زیادی در کسب و کارها گاه به اشتباه صرف نظارت ، هماهنگی پرسنل و یا جبران ترک یک پرسنل می شود .شاید دیدگاه اشتباه که پرسنل صرفا کسب درآمد وارد مجموعه شما شده اند درصد زیادی از مشکلات را رقم می زند . همیشه این جمله کتاب تئوری مدیریت را دوست داشتم : "مشارکت ایجاد تعهد می کند " و این جمله را من اضافه می کنم که : "احساس تعلق نتیجه احساس شراکت است". هنگامی که پرسنل ما احساس می کند که نظر و عقیده او نیز در شکل گیری هدف سازمان موثر بوده ناخودآگاه احساس شراکت در هدف می کند ، دیگر او یک کارمند و هدف برای سازمان نیست ، برای او هدف ، هدف سازمان "اش" و او کسی است که متعهد شده که در نیل به این هدف سازمان را یاری دهد . حتی صحبت کردن در مورد اهداف شرکت ، تغییرات ، روش ها با پرسنل و درخواست نظر دهی ایشان یکی از قدمهای کوچکی است که می توان برای تبلور این احساس در پرسنل برداشت . حتی شنیدن مخالفت پرسنل و توجیه موارد مورد اختلاف حس شراکت و به تبع آن تعلق را درون فرد پررنگ تر می کند . همیشه به مشتریان خود می گویم که بجای تربیت منابع انسانی برای دیگران (منظورم استعفای پرسنل) آنها را برای خود ارتقا دهید ، یادم هست وقتی بعد از 7 سال از شرکتی که از پایین ترین سطح آن تا بالاترین سطح آن طی کرده بودم استعفا دادم ، همیشه به این فکر می کردم که بخشی از روالها و دانش های تجربی که در آنجا آموخته بودم همراه من از آن شرکت خارج می شود.آری تجربه همواره یک قدم از تخصص جلوتر است . هزینه تربیت یک پرسنل مورد اعتماد و با تجربه بسیار سنگین است و به تبع آن داشتن چنین پرسنلی بسیار ارزشمند . یکی از مثالهای جالبی که می توانم برای شما بیاورم : برخورد یکی از مشتریان ما در چاپ آگهی استخدام است که از پرسنل آن بخش می پرسید که شما جذب کدام آگهی و چه متنی می شوید ؟ تا بتواند همان نوع افراد را استخدام کند . در مورد نظارت می توانیم راههای بهتری نسبت به گزارش های تایپ شده و فرمالیته روزانه و هفتگی و ماهانه داشته باشیم . گفتگوی های دوستانه و دادن احساس امنیت برای "حرف" زدن به پرسنل نقاط قوت و ضعف ایشان را به شما نشان می دهد بدون اینکه او را وادار به اعتراف کردن کرده باشید .ضمنا یک سپر محافظتی برای پیشگیری از بروز مشکلات بدون دلیل برای شما می سازد . مشکلاتی که بروز می دهد و ناگهان یک مشتری از روند کار یک بخش یا یک پرسنل ناراضی است و پس از بروز مشکل و پیگیری شما تازه متوجه یک نقطه ضعف در پرسنل خودتان می شوید . پیشنهاد اصولی یکی از روش های مدیریت پروژه جمع شدن پرسنل قبل از شروع کار روزانه و شرح کارهای دیروز و چگونگی انجام آن در حد چند دقیقه برای هر نفر به صورت خلاصه است . دوستان من سعی کنید احساس ارزشمند بودن را به پرسنل خود بدهید تا آنها ارزش آفرین باشد و جرات خلاق بودن را داشته باشند و همواره به یاد داشته باشید که چکیده ی چند فکر کیفیت نسبی بیشتری نسبت به یک فکر دارد ولو اگر آن فرد متخصص تر باشد .زیرا یک فرد متخصص در حیطه تخصص خود می بیند و شاید کار شما نیاز به دید یک فرد دیگر هم داشته باشد . مدیریت موثر (و نه موفق) اینست که در غیاب اش، تعهد بر پرسنل رهبری کند و نه دوربین مداربسته و یا دستگاه کارت حضور و غیاب ...
مهران محمدی
ارسال این مطلب :
پرسشی از شما : کارمندان شما یا خودتان به عنوان کارمند چقدر متعهد هستید ؟ در شرایط سخت و شرایط عالی ؟


یادداشت های مرتبط :